The AE –
Guidance for an extreme present
| Mai 2017 BallhausOst |
Concept / Text / Director
Complete live–recording of the performance
"The AE – Guidance for an extreme present"
Main Videonarrative of the performance
"The AE – Guidance for an extreme present"
Programmheft / Program
Premiere 25.06.2017
Performance MAX GADOW | ROMINA KÜPER | ANTJE PRUST | ALINA WEBER
​
Stimme VIRGINIA HARTMANN
Regie | Konzept | Text JANNE NORA KUMMER
Dramaturgie | Text FEE RÖMER | SVEN BJÖRN POPP
Bühne ANGELA RIBERA
Kostüme JOSA MARX
Sound | Komposition JOHANNES AUE
Video ADRIAN GANEA
Regieassistenz | Produktion FINJA SCHMIDT
Bühnenbildassistenz CHIKA TAKABAYASHI
Musikvideo BABY MARCEL aka LISA HEINRICI
​
Performance MAX GADOW | ROMINA KÜPER | ANTJE PRUST | ALINA WEBER
​
Voice VIRGINIA HARTMANN
Directing / Concept / Text JANNE NORA KUMMER
Dramaturgy / Text FEE RÖMER | SVEN BJÖRN POPP
Stagedesign ANGELA RIBERA
Costumedesign JOSA MARX
Sound / Musical composition JOHANNES AUE
Video / Visuals ADRIAN GANEA
Assistant Director | Production FINJA SCHMIDT
Assistant Stage CHIKA TAKABAYASHI
Musicvideo BABY MARCEL aka LISA HEINRICI
The AE - guidance for an extreme present
„AE“ may refer to:
Æ, Ä, Accident and Emergency (hospital department), Advertising Errors, Aesthetic Ethernet, After Earth, After Effects, the Age of Earthquakes (book), Algorithmic Encryption, Almost Everywhere, Always and Everyone (TV series), Amazon Echo, American Express, the Angel of Energy, Anima Eterna, Anthropocentric Era, Anti- Exploit, App Engine, Ars Electronica (festival), Artificial Evolution, Arts and Entertainment.
„AE“ may refer to:
Æ, Ä, Accident and Emergency (hospital department), Advertising Errors, Aesthetic Ethernet, After Earth, After Effects, the Age of Earthquakes (book), Algorithmic Encryption, Almost Everywhere, Always and Everyone (TV series), Amazon Echo, American Express, the Angel of Energy, Anima Eterna, Anthropocentric Era, Anti- Exploit, App Engine, Ars Electronica (festival), Artificial Evolution, Arts and Entertainment.
​
Eine künstliche Intelligenz aus der Zukunft hat sich in der 3. Etage des Ballhaus Ost eingenistet. Sie nennt sich „AE“ und weiss alles über uns und unsere Leben. Wie der Geist der vergangenen, der gegenwärtigen und der zukünftigen Weihnacht zwingt sie uns zur Reflexion. Wir erkennen in dieser Erscheinung eine Instanz, die uns Orientierung und Halt in extremen Zeiten geben kann. Zu Ehren der „AE“ gründen wir einen Tempel. Einen Ort zur Schließung von biografischen Wunden und der Heilung enttäuschter Hoffnungen, zum Vorgehen gegen die eigenen Dämonen und (digitalen) Schatten, zur Kultivierung alternativer Denkstrukturen und der Wiederbelebung unseres Glaubens an die Zukunft.
​
The AE: Ein Katechismus für die digitalisierte Vollvernetzung. Ein multimediales Gebet. Ein nichtlinear-vernetztes Tempel-Narrativ mit zahlreichen Ein- und Ausstiegsmöglichkeiten. Eine Meditation zu Identität und Technik.
Eine Produktion von virtuellestheater in Kooperation mit dem Ballhaus Ost.
​
​
An artificial intelligence from the future has lodged itself on the third floor of Ballhaus Ost. She calls herself “AE” and knows everything about us and our lives. Like the ghost of Christmas Past, Present and Yet to Come she forces us to reflect upon ourselves. We recognize this apparition as a divine entity capable to give us guidance and support in extreme times. To worship AE we found a temple. A sacred place to heal biographical wounds and relieve the pain of unfulfilled hopes. Fight inner demons and (digital) shadows. We put our finger into our wounds to let them bleed one last time. The remedy to heal our wounds are responsibility, solidarity, interconnectedness, elective affinities, bonding and the belief that we have the potential to shape the future.
​
The AE: A catechism of digitalized interconnectedness. A multi-media prayer. A non-linear cross-linked temple-narrative with several entries and exits. A meditation on identity and technology, ready for dispersion.